Povídejte si s dítětem o mateřské škole, použijte fotografie, knihu, kamaráda, který už do mateřské školy chodí a je spokojené, nestrašte Vaše dítě mateřskou školou.
|
Zvykejte dítě na odloučení. Nechte jej pohlídat babičkou, tetou, kamarádkou, ale vždy se s dítětem láskyplně rozlučte a ujistěte ho, že sice odcházíte, ale že se určitě vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na Vás může spolehnout.
|
Dejte dítěti najevo, že mu věříte, že to určitě zvládne, zvýšíte tak jeho sebedůvěru.
|
Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Neprotahujte loučení, ovšem nedocházejte narychlo, tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
|
Dejte dítěti s sebou něco důvěrného- plyšáka, šátek, Vaší fotografii…
|
Plňte své sliby, když slíbíte, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Dítě Vám věří, proto ho nezklamte.
|
Za pobyt v mateřské škole neslibujte dítěti odměnu, dítě prožívá stres nejen z toho, že je v mateřské škole bez rodičů, ale ještě se přidá strach ze selhání a nezískání tak odměny. Pokud den ve školce proběhne v pohodě, jděte to oslavit něčím, co má dítě rádo, kupte mu drobnost, ale materiální odměna by se neměla stát pravidlem, dítě by ji vyžadovalo každý den.
|
Veďte dítě k samostatnosti, zvláště v hygieně, sebeobsluze a stolování. Dítě by mělo umět vyjádřit své potřeby, napít se z hrnečku, jíst lžící, ujít kratší vzdálenost během pobytu venku, spolupracovat při svlékání a oblékání, umět nazout bačkůrky, používat kapesník, znát své jméno.
|
Pokud vy sami prožíváte novou situaci se strachem, věřte, že Vaše dítě velmi dobře pozná Váš strach a přenášíte jej tak na dítě, čímž mu odloučení neulehčujete. Pokud to je možné, dohodněte se, že dítě bude do mateřské školy z počátku odvádět ten, kdo s tím má menší problém.
|
Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace. Dítě může jít jen na dvě hodiny od 8-10 hodin, postupně do 12.00, poté začít v MŠ odpočívat. Některé děti potřebují delší čas k adaptaci, některé mohou nastoupit a zvládnou delší odloučení bez potíží. Každé dítě je jiné a je potřeba respektovat jeho potřebu postupné adaptace. Je vhodné první týden nástupu do mateřské školy mít čas pro jeho postupnou adaptaci.
|